Moje wino. PowitanieO portalu »:: Idea:: Nazewnictwo ocen:: Technika pracy:: Regulamin:: Zmiany w portalu:: Podłoże i inspiracjeOceny »Do poczytania »Kraje winiarskie »
Moje Wino to portal pozwalającu na współdzielenie ocen wina. Umożliwia określenie indywidualnego profilu smakowego na podstawie subiektywnych ocen użytkownika. Dzięki inteligentnemu wnioskowaniu najlepsze wino to indywidualnie dopasowana propozycja. Więcej informacji na ten temat: Idea portalu Moje Wino
Podobne porady można znaleźć w każdej książce dotyczącej wina, na każdej stronie internetowej na ten temat oraz usłyszeć niemal przed każdą degustacją organizowaną przez coraz popularniejsze sklepy, zajmujące się sprzedażą wina. Jednak dla pewności, że mówimy tym samym językiem, zdefiniuję terminy i nazwy, używane na stronach ocen wina, aby każdy z użytkowników miał pewność, że wszyscy jednakowo rozumiemy znaczenie poszczególnych pozycji.
Po otworzeniu butelki wina i nalaniu pierwszego kieliszka należy
spróbować wywąchać z niego cały aromat, koniecznie bez żadnego mieszania
czy bełtania winem. Dopiero po dokładnym wwąchaniu się w wino wolno zamieszać nim
w kieliszku i wtedy należy ponownie je wchłonąć nosem (piszę wchłonąć, gdyż mam na myśli
długotrwałe wąchanie, a nie tylko krótki jednorazowy proces wciągnięcia nosem powietrza
z kieliszka). Różnica między pierwszym, a drugim opisanym zapachem nazywana jest
odczuciami pierwszego i drugiego nosa (co wyjaśnię później, podobnie jak czas, który
powinien upłynąć od otwarcia butelki do rozpoczęcia jej degustacji). Tak na
marginesie wąchania warto zaznaczyć, że im większy kieliszek tym dokładniej
czujemy aromaty zawarte w winie. Absolutnym minimum jest według mnie kieliszek,
który obejmuje całe usta i nos.
Po wąchaniu przychodzi kolej na smak, który tak naprawdę generalnie jest zapachem
(mózg sam się oszukuje, traktując zapachy z jamy ustnej jako smaki). W rzeczywistości
większość odczuć smakowych to zapach docierający do nosa innymi drogami niż normalnie,
wzbogacony (w przypadku wina) o smak kwaśny, gorzki i słodki.
W trakcie picia wina, przynajmniej raz dla każdej butelki, powinno się wykonać
następujące doświadczenie: należy wlać do ust niezbyt dużą ilość wina, poruszać językiem,
policzkami i całą głową, tak aby rozlało się ono po całych ustach, trafiło wszędzie na język,
podniebienie i między dziąsła, a policzki. Dzięki temu dotrze do wszystkich kubków
smakowych. Należy wtedy powoli i bez pośpiechu oddychać z winem w ustach (przed jego połknięciemn).
Klasycy sugerują następnie wypluć wino. Według mnie nie można popełnić większego błędu.
Wino należy połknąć, a następnie odczekać przynajmniej minutę zastanawiając się
i zapamiętując doznania, które odbieramy. To właśnie te doznania będą źródłem oceny,
którą wprowadzicie Państwo do portalu Moje Wino.
Poniżej przedstawiam terminy używane na stronach tego portalu:
Układ ocen ułożony jest od jak najbardziej ogólnych do szczegółowych. Chciałem
dzięki temu osiągnąć efekt coraz głębszego zastanawiania się nad wypitym winem
oraz umożliwić oceny nawet całkiem początkującym (którzy będą mogli zaniechać wypełniania
dalszej części formularza). Na początku należy więc odpowiedzieć, czy wino było
zgodne, czy niezgodne z upodobaniami. Nie należy tu dopatrywać się żadnych głębszych
przesłanek poza tym, czy chciałoby się wypić to wino ponownie, czy też nie.
To pozornie trudniejsze pytanie. Dodatkowo wygląda, że je utrudniłem podając
przy poszczególnych kategoriach proponowaną punktację. Zastanawiasz się zapewne,
skąd masz wiedzieć, czy wino ma 70 czy 90 punktów i to jeszcze nie wiadomo w jakiej
skali. W końcu nie jesteś Robertem Parkerem. Otóż twierdzę, że dokładnie wiesz jaką
jakość ma wino, które wypiłeś i jakiej skali użyć do oceny. Użyj swojej własnej.
Jeśli pijasz wino od jakiegoś czasu, to na pewno jesteś w stanie określić czy wino
jest dobre, czy nie. I nie ma znaczenia, czy Twoje 80 punktów odpowiada moim 70
czy 90 punktom. To będzie po prostu kolejne miejsce porównania naszych profili.
Jeśli będziemy oceniali takie same wina w podobny sposób, to oznacza, że nasze gusty
też są w jakiś sposób podobne. Należy zwrócić uwagę, że jakość w żaden sposób
nie jest skorelowana z tym, czy wino jest zgodne z Twoim typem. Możesz więc ocenić
wino jako WIELKIE, mimo że jest dla Ciebie na przykład za kwaśne.
Kiedy określiłeś już jakość wina możesz ocenić stosunek tej jakości do ceny.
Nieliczne portale umożliwiające oceny wina nakazują wprowadzenie cen przy jego
ocenie. Zrezygnowałem z klasycznej ceny w podawanej złotówkach z kilku powodów.
Główny to niesamowita rozbieżność
między cenami, w zależności od miejsca zakupu. Różnica w cenach zakupu między tym
samym winem kupionym w hipermarkecie, a drogiej restauracji może sięgnąć kilkaset procent.
Poza tym w różnych sklepach specjalistycznych każdy z importerów może prowadzić
własną politykę cenową. Może to skutkować tym, że dwa wina w jednym sklepie kosztują
tyle samo, mimo że w innym różnica cen między nimi wynosi ponad 20%. Dodatkowo
wina sprowadzane bezpośrednio z zagranicy są często znacznie tańsze, co dalej mogłoby zakłócić
obiektywność.
Zamiast tego uważam, że lepiej użyć subiektywnego odczucia stosunku
jakości do ceny. W końcu idea portalu opiera się na subiektywnych ocenach, a nie próbie
ich zobiektywizowania i uśrednienia. Nie ma też niebezpieczeństwa, że brak ceny zakłóci działanie
algorytmu porónującego wina. Jeśli jeden z użytkowników pija wina o cenie do 30.- zł, a drugi
w cenie powyżej 300.- zł to bez względu na to, czy zapamiętamy ceny tych win czy nie profile
obu użytkowników nie pokryją się.
Odczuwa się ją bocznymi krawędziami języka. Jest niezwykle istotna dla win białych
pozbawionych tanin. Kwasowość nadaje im charakteru, wigoru i jest podstawą struktury
tego wina. Smak ten pochodzi od kilku kwasów zawartych w winie. Przede wszystkim
od kwasu winnego i jabłkowego, które obok kwasu cytrynowego, pochodzą z samych owoców.
Inne kwasy (mlekowy, octowy i bursztynowy) pochodzą z procesu fermentacji. Czynnikami
wpływającymi na obniżenie odczucia kwasowości są alkohol i cukier. Tanina podkreśla
kwasowość wina, dlatego wina czerwone powinny mieć niższy poziom kwasów, aby nie wydawały
się zbyt kwaśne. Nadmiar kwasów może wynikać z wykorzystania do produkcji wina
niedojrzałych owoców, lub też świadczyć o tym, że wino czerwone nie przeszło
fermentacji jabłkowo-mlekowej.
Obecność lub brak cukru odczuwa się na czubku języka. Słodki smak wina może
pochodzić od alkoholu i od cukrów z owoców nieprzetworzonych przez drożdże
w procesie fermentacji. Cukier znajduje się we wszystkich typach win, również
wytrawnych. Słodycz w zależności od sytuacji przygasza lub podkreśla kwasowość
oraz przygasza taninę i garbniki.
Gorycz odczuwana jest u nasadu języka (najbliżej gardła). Może pochodzić od
części owoców (skórki, pestki, szypułki) jak i z dębu w którym dojrzewało wino (są wina,
które dojrzewają w obecności innego drewna, ale to duża rzadkość). Tanina i garbniki
związane z goryczką to wrażenie ściągnięcia czy wysychania jamy ustnej,
szczególnie wyraźne na dziąsłach, wewnętrznej stronie policzków i na języku.
W winach czerwonych garbniki są składnikiem bardzo cennym - nadają winom wrażenie
pełności, a przy tym je konserwują (wiążą tlen, nie dopuszczając do zmiany smaku
wynikającej z utlenienia).
Oczywiście z garbnikami nie wolno przesadzać, gdyż mogą zdominować pozostały smak wina. Brak lub niedostatek garbników powoduje jednak, że wino może być pozbawione wyrazu (podobne do kompotu z dodanym alkoholem). Dla wielu osób zawartość cukru i taniny oraz kwasowość są ważnymi czynnikami wpływającymi na to, czy wino jest zgodne z ich typem, tak więc te trzy pola formularza ocen powinny być wypełnione.
Alkohol posiada szczególny zapach oraz pewnego rodzaju słodycz.
Nadmiar alkoholu wywołuje wrażenie palenia w ustach. Niski poziom alkoholu sprawia,
że wino sprawia wrażenie rozwodnionego. Alkohol jest jednym z klasycznych wzmacniaczy
smaku, tak więc wino z dużym stężeniem alkoholu sprawia wrażenie bogatszego w smak.
Należy zwrócić uwagę, czy to co odczuwamy to wpływ alkoholu czy wyśmienitej
jakości wina.
Wkraczamy na głębokie wody. Większość winiarzy francuskich, produkujących wina
w klasycznych, starych apelacji, kładzie nacisk na uwypuklenie w winie smaku
charakterystycznego dla regionu bądź bezpośrednio dla winnicy, w której jest
produkowane to wino. W tej samej okolicy mogą być produkowane wina z różnych
szczepów podkreślających terroir, czyli warunki lokalne takie jak klimat,
typ gleby, nawodnienie, nachylenie stoku i inne warunki topograficzne. Wina
produkowane w nowym świecie generalnie wydobywają smaki i zapachy owocowe i kwiatowe.
Ich cechą charakterystyczną jest próba podkreślenia cech szczepów użytych
do produkcji. Stąd częste przypadki, że winnice francuskie produkują niewielką
liczbę różnych win, a winnice z nowego świata wiele win z różnych szczepów.
Pochodzenie wina nie determinuje tej oceny - znam kilka bardzo francuskich win pochodzących z Chile i kilka bardzo nowoświatowych z Francji (generalnie z Langwedocji). Po wypiciu kilkudziesięciu butelek klasycznego francuskiego i klasycznego wina z nowego świata ta opcja powinna stać się łatwiejsza do zrozumienia.
To inna trudno mierzalna cecha. W odpowiedzi powinno się określić, czy bukiet jest odpowiednio intensywny. Chciałbym zwrócić uwagę, że nie powinno się tu uwzględniać zgodności z własnym typem wina, czyli bukiet może mieć właściwą intensywność, mimo tego, że jest na przykład zbyt owocowy lub zbyt ziemisty, czyli nie w stylu oceniającego.
Po wyprodukowaniu (fermentacji i filtracji) każde wino
dojrzewa w beczkach drewnianych lub kadziach stalowych, a następnie w butelkach.
Dojrzewanie powoduje stabilizację wina i pozwala mu nabrać harmonii oraz szlachetności.
Jeśli wino leżakowało zbyt krótko poza brakiem harmonii będzie się charakteryzować
nienaturalną cierpkością (podobną do smaku zupełnie niedojrzalego agrestu). Jeśli
leżało zbyt długo (zwłaszcza w winach niższej klasy) harmonia również może być zachwiana
(niektóre smaki lub zapachy osłabiają się szybciej niż inne). Wina długo leżakujące
nabierają smaku dzikiej róży (co wcale nie oznacza, że leżały za długo).
Każdy ze szczepów posiada inny charakter, który skutkuje innym bukietem
i smakiem. Początkujący powinni zacząć od nauki rozróżnienia takich szczepów
jak Zinfandel, Merlot i Pinot Noir, co powinno być stosunkowo prostym zadaniem.
Później w miarę wzrostu doświadczenia liczba rozpoznawanych szczepów powinna
rosnąć, a szczepy powinny dać się rozróżnić dzięki swoim charakterystycznym
cechom. Zdarza się jednak, że w nietypowych warunkach znane szczepy osiągają
nieznane wcześniej cechy. Wina takie bywają bardzo ciekawe i atrakcyjne.
Klasycy degustacji sugerują, żeby otworzyć wino na godzinę przed jego podaniem.
Na pewno powinno się tak postępować w stosunku do znanych win, które wymagają
godzinnego oddychania w butelce. Jeśli mamy do czynienia z nieznanym winem osobiście
uważam, że nie warto otwierać go znacznie wcześniej, tylko bezpośrednio przed
rozpoczęciem delektowania się nim. Dzięki temu będziemy w stanie
sprawdzić jak bukiet wina zmienia się w miarę upływu czasu i napowietrzania się
trunku w kieliszku. Dla mnie obowiązkiem jest nalanie wina do kieliszka jak najszybciej
po otworzeniu butelki i próba ustalenia jego pierwszego zapachu. Nie należy się
przy tym zrażać jego pierwszym nosem, który może być niezbyt ciekawy. Możliwe,
że do osiągnięcia optymalnego bukietu trzeba będzie odczekać pewien okres czasu.
W skrajnych przypadkach może to potrwać nawet cały dzień lub wymagać dekantacji
(przelania do karafki, czasem wraz z filtrowaniem). Chciałbym, aby w tym punkcie
oceny podzielić się tymi spostrzeżeniami, oczywiście pod warunkiem, że
przeprowadziliśmy sami to doświadczenie (a nie podano nam wino bez wiedzy, ile
czasu oddychało).
W zależności od bukietu i smaku każde wino może podkreślać smak innych potraw.
Zbyt esencjonalne czy dębowe wina podane do zbyt delikatnej potrawy może przyćmić
jej smak. Odwrotnie ostre i ciężkie mięso zabije smak wina delikatnego. Wskazanie
właściwej kombinacji znacząco poprawia wiedzę o winie i daje możliwość właściwego
zastosowania go. Zaproponowane potrawy nie stanowią może zbyt obszernego menu, ale
proszę spróbować dopasować się do istniejącej listy, aby opcję Inna potrawa spoza
tej listy stosować jak najrzadziej. System uwzględni 4 pierwsze potrawy, które
można zaznaczyć z użyciem klawisza Ctrl.
Pod koniec tabeli ocen znajdują się cztery pola, umożliwiające wybór większej
liczby ocen w każdej klasie. Są to oceny bardziej opisowe lub takie, które
nie posiadają odpowiedników wariantowych typu za kwaśne - za mało kwaśne. Dwa pierwsze
dotyczą pozytywnych i negatywnych odczuć ujętych w sposób ogólny. Trzecie pole
pozwala na zaznaczenie konkretnych smaków i aromatów wyczuwanych w winie.
Ostatnie umożliwia określenie przyczyn, które skłoniły Cię do zakupu wina.
Przytrzymująć klawisz Ctrl można zaznaczać
myszą (lub anulować zaznaczenie) dowolnej opcji. Pola wyboru nie posiadają
zabezpieczenia, tak więc liczba zaznaczonych opcji może być dowolna, jednak
system uwzględni tylko cztery pierwsze zaznaczone opcje w każdym z czterech pól.
Poniżej kilka dodatkowych definicji, które występują w tej części karty ocen:
pierwszy nos - bukiet który czujemy bezpośrednio po wlaniu wina do
kieliszka
drugi nos - bukiet wydzielany przez wino po dokładnym natlenieniu go
(wymaga mieszania i bełtania trunku w kieliszku)
końcówka - bukiet i odczucia zapachu które czujemy z przełyku, nawet
po połknięciu wina
długość - cecha wina polegająca na tym, że smak jest odczuwalny
na całej długości pitego wina (od czubka języka przez podniebienie, nasadę
języka aż po przełyk
długość końcówki - czas, który mija od połknięcia do chwili, kiedy
przestajemy czuć bukiet - w winach bardzo wysokiej jakości może to trwać nawet
kilka minut, choć już w dobrych winach jest to kilkanaście sekund
Tu znajduje się miejsce na niesformalizowany opis uwzględniający wszystkie czynniki, również te nie ujęte w sposób wariantowy. Jakkolwiek opis ten nie jest obecnie uwzględniany w określaniu profilu użytkownika, warto go wypełnić ponieważ będzie on wyświatlany wszystkim osobom przeglądającym informacje o tym winie. Ponadto w przyszłości może opisy te da się przeszukiwać w sposób podobny do stosowanego obecnie przez wyszukiwarki internetowe (np. Google). Obecnie w opisie nie wolno wykorzystywać znaczników HTML i linków do innych stron.
Obejrzyj przykładową kartę ocen wina.